@article{oai:bunkyo.repo.nii.ac.jp:02000071, author = {村上, 純一 and Murakami, Junichi and 宮田, 浩二 and Miyata, Koji}, journal = {人間科学研究, Bulletin of Human Science}, month = {Mar}, note = {Over twenty years have passed since the start of 21st century, and several wars are occurring around the world. This highlights the importance of facing the disaster of war and striving to prevent wars. In order to face the disaster of war, we can learn much from war museums. We can especially learn from the actual accounts of people who experienced the war. When we focus the accounts of such people, we find that many of those accounts are from children and youth. The purpose of this paper is to ascertain the role of such accounts of children and youth and the specific elements of those accounts., 21世紀を迎えてから20年以上が経過し、世界各地で戦火の上がる事態が頻発しているなか、戦争の惨禍に向き合い、戦争を防ぐために努力することがこれまで以上に求められているといえる。  戦争の惨禍と向き合うにあたり、各地の戦史資料館から学べることが沢山ある。特に、実際に戦争を体験した方々のリアルな声に学べることは数多い。そうした戦争体験の声に注目してみると、そこには子どもや若者の声が目立つことに気付かされる。こうした戦争を語る子どもや若者の声が担っている役割、子どもや若者の声に特有の要素とは何なのか。本稿はそのことを明らかにすることを目的とするものである。}, pages = {67--74}, title = {戦争の記憶の伝承における子ども・若者の役割の考察}, volume = {45}, year = {2024}, yomi = {ムラカミ, ジュンイチ and ミヤタ, コウジ} }