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  1. 紀要類
  2. 情報研究
  3. 第69号

動画コンテンツの利用と満足 : 日本と中国における動画の利用動機の比較調査

https://doi.org/10.15034/0002002379
https://doi.org/10.15034/0002002379
a92f32dc-13c5-4888-b22f-7e14fd23511a
名前 / ファイル ライセンス アクション
BSKJ690002.pdf BSKJ690002.pdf (537 KB)
Item type 文教大学学術リポジトリ登録用アイテムタイプ(1)
公開日 2025-05-07
タイトル
タイトル 動画コンテンツの利用と満足 : 日本と中国における動画の利用動機の比較調査
タイトル
タイトル Uses and Gratifications of Video Viewing : A Comparative Study of Motives for Video Viewing in Japan and China
作成者 石井, 健一

× 石井, 健一

ja 石井, 健一
文教大学

ja-Kana イシイ, ケンイチ

en Ishii, Kenichi
Bunkyo University

Search repository
主題
主題 動画共有サービス, YouTube, TikTok, AbemaTV, 利用と満足, 動機, 動画利用, 動画配信 サービス, 長時間視聴
Video sharing service, YouTube, TikTok, AbemaTV, Uses and gratifications, Motivation, Video use, Video distribution service, Long time viewing
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 人々が動画コンテンツをどのような動機で視聴しているのかを明らかにするため、日本と中国でアンケート調査を実施した。動画視聴の動機項目を因子分析したところ、中国と日本でほぼ同様の3因子が見出された。これらの因子は、情報獲得、対人関係、娯楽の因子と解釈された。視聴しているコンテンツのカテゴリーと因子得点の関係をロジスティック回帰分析で分析したところ、中国では多くのカテゴリーで情報獲得の因子と強い関連が見られた。たとえば、旅行、グルメ、インフルエンサー、文化/ 教育、コスメ、ファッション、ドキュメンタリー、情報などである。中国では情報獲得因子の説明率は21% と最も高いのに対して、日本では、情報獲得因子の説明率は5.6% と低く、ほとんどのカテゴリーで娯楽因子との相関が最も強かった。日本では、情報獲得の因子と有意な関係が見られたのは「ニュースと政治」のみであった。これらの結果は、メディア環境の中で動画が果たす役割が日本と中国では異なっていることを示している。また、回帰分析の結果によると、動画の長時間視聴と有意に関連している因子は、中国では娯楽因子であったのに対して、日本では対人関係因子のみが有意に関連していた。また、アプリ別に動機との関係を分析したところ、日本ではTikTok やAbemaTV の利用頻度は対人関係の動機と有意な正の相関がみられた。
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 To clarify the motivations for watching videos, surveys were conducted in Japan and China. Factor analysis of motivation for video viewing revealed nearly same three factors in both China and Japan. These factors were interpreted as information acquisition, interpersonal relationships, and entertainment. Analyzing the relationship between content categories and factor scores using logistic regression analysis, in China, a strong association was found between the information acquisition factor and many categories. For instance, categories such as travel, gourmet, influencers, culture/education, cosmetics, fashion, documentaries, and general information showed strong associations. In China, the information acquisition factor had the highest explanatory power at 21%, while in Japan, it was only at 5.6%, with the entertainment factor showing the strongest correlation in most categories. In Japan, a significant relationship with the information acquisition factor was only found in the “news and politics” category. These results indicate that the role of video in the media environment differs between Japan and China. Furthermore, according to the regression analysis, the factor significantly associated with prolonged video viewing was the entertainment factor in China, while in Japan, only the interpersonal relationship factor was significantly associated. Additionally, an analysis of the relationship between motivation and specific apps revealed a significant positive correlation between the frequency of TikTok usage and the motivation for interpersonal relationships in Japan.
出版者
出版者 文教大学
出版者
出版者 Bunkyo University
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
ID登録
ID登録 10.15034/0002002379
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 03893367
書誌情報 ja : 情報研究
en : Information and Communication Studies

巻 69, p. 1-13, ページ数 13, 発行日 2024-07-31
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Ver.1 2025-05-07 04:59:51.334755
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