@article{oai:bunkyo.repo.nii.ac.jp:00002880, author = {臼井, 信男 and 吉野, 大輔 and 鎌田, 晶子}, journal = {人間科学研究, Bulletin of Human Science}, month = {2014-03-01, 2014-03-01}, note = {Yoshino, Kamada, & Usui (2011) noted the possibility that inhibitory processing of repeated stimuli might eliminate the mere exposure effect when choosing merchandise. The present study examined this possibility using a similar target detection task that involved response inhibition (a GO/No-go task). In the current experiment, target stimuli differed from those used by Yoshino et al. (2011) in that stimuli from one of the five product categories served as the target. Results indicated that repeated exposure did not increase preferences for products. In other words, the target detection task was found to eliminate the mere exposure effect. The current work discusses how response inhibition affects the mere exposure effect. 吉野・鎌田・臼井(2011)は、商品選択における単純接触効果を検討した実験において、商品を反復呈示する際に抑制的な処理を行うと、単純接触効果が生じない可能性があることを報告した。本研究では吉野他(2011)が示した単純接触効果消失の現象を確認するために、ターゲット検出課題(GO/No-go課題)を用いた実験を再び行った。本実験で使用したターゲットは吉野他(2011)とは異なり、商品カテゴリーのうちの一つに属する刺激をターゲットとした。実験の結果、呈示回数の増加に伴う選択頻度の上昇は認められず、単純接触効果消失の現象に再現性があることが明らかになった。ターゲット検出課題に於ける反応抑制が単純接触効果に影響を与える可能性が考察された。}, pages = {149--154}, title = {商品選択における単純接触効果の影響 (3): 反応抑制による単純接触効果消失についての再検討}, volume = {35}, year = {} }