@article{oai:bunkyo.repo.nii.ac.jp:00006794, author = {鎌田, 晶子 and 臼井, 信男 and 吉野, 大輔}, journal = {人間科学研究, Bulletin of Human Science}, month = {2017-03-01, 2018-03-28}, note = {Kamada, Yoshino, & Usui (2015) examined the attractiveness of products and product selection using photographs of eight different categories of everyday products (e.g. scissors, cups, and combs), and found that products which produced a better impression according to the semantic differential technique generally tended to be selected in paired comparisons. Kamada et. al. (2015) resulted in pairs of product photographs that were selected at almost the same frequency. The current study used those pairs of photographs to examine the mere exposure effect. Results revealed the mere exposure effect in all eight categories of everyday products. Relation between attractiveness of the stimulus and the mere exposure effect was discussed. 鎌田・吉野・臼井(2015)は、8つの商品カテゴリーに属する写真計96枚を用いて、商品の印象評定と実際の選択行動の関連について検討し、SD法による印象評定において好印象であった商品群は、全般的に一対比較において選択されやすい傾向を明らかにした。本研究では、鎌田他(2015)の結果において選択された頻度がほぼ等しい商品のペアを用い、反復呈示回数の変化が商品の選択に与える影響を検討したところ(N=200)、8つの商品カテゴリーすべてにおいて、単純接触効果の出現が認められることが明らかになった。刺激の魅力度と単純接触効果の関連について考察された。}, pages = {121--127}, title = {商品写真に対する印象評価と選択行動(2) : 単純接触効果の検討}, volume = {38}, year = {} }