@article{oai:bunkyo.repo.nii.ac.jp:00006806, author = {石塚, 浩}, journal = {経営論集, Journal of Public and Private Management}, month = {2016-03-28}, note = {NPO 法人は言葉どおり非営利なので、利益追求にもとづくインセンティブの提供は弱い。しかし利 益追求を主としないNPO 法人だからこそ、理念にもとづくインセンティブが、機能しやすいのではな いかと考えられる。NPO 法人は理念的インセンティブの提供から目標達成に至る過程で、望ましいシ ステムを形成することが可能である。NPO 法人が目標を達成するためには、まず組織内の社会関係資 本を豊かにすることが求められる。社会関係資本の形成と蓄積は、組織内の協力関係を強固にし、組織 外への理念浸透を促し、さらに現場の業務改革を可能にする。これらの要素は互いに影響を与えなが ら、目標の達成へと結びついてゆくと考えられる。本稿では認定NPO 法人から得たデータをもとに、 NPO 法人の代表による理念発信力、社会関係資本の蓄積、組織外への理念浸透、業務改革力、そして 目標達成において、形成される諸関係とその影響について統計的に分析した。分析の結果、NPO 法人 の代表が組織内外に理念を発信することが、最終的な目標達成に結びつくことを確認した。 By definition, a nonprofit organization does not seek profits. Although making a profit is typically a strong incentive for people who engage in an organization, a nonprofit organization does not offer such an incentive. Instead, nonprofit organizations increase social effects by providing a vision as an alternative incentive. Profit and vision are not always compatible as the former tends to undermine the latter. Nonprofit organizations can attain the goal of having a vision because of their nonprofit ideology. Successful nonprofits share a common system that consists of increasing social capital, spreading a vision, and conducting operational reforms. We gathered and analyzed data on nonprofit organizations and the results support the hypotheses stated above.}, pages = {1--14}, title = {非営利ゆえの強さ : 理念的インセンティブ・システムとしてのNPO}, volume = {2}, year = {} }