@article{oai:bunkyo.repo.nii.ac.jp:00007658, author = {宮地, さつき}, journal = {人間科学研究, Bulletin of Human Science}, month = {2020-03-01, 2020-09-02}, note = {This study investigated the usefulness of research on school social work in the school transitional period through a literature review focusing on recent health checkups for 5-year-olds. These checkups are intended to facilitate the period of school transition. A review of 86 articles revealed that: ⅰ. Health checkups for 5-year-olds have attracted interest along with changes in special needs education, ⅱ. Although medical professionals consider the checkups to be useful, the checkups have been greatly biased toward a medical model and few studies have examined those checkups in the fields of health, welfare, or education, ⅲ. "A convincing explanation" and "a system of improved cooperation" are need for childcare workers and parents, who are the people spending the most time with children each day. At school age as well as in early childhood (including the school transitional period), school social work can help to ensuring the continuity of children's lives through the social work by school social workers. 本研究では、近年、就学移行期における円滑な接続を目指して取り組まれている5歳児健診に着目した文献レビューを用い、就学移行期における学校ソーシャルワーク研究の有用性について検討を行った。86本の文献レビューを行った結果、ⅰ.5 歳児健診は特別支援教育の変遷とともに関心を集めてきたこと、ⅱ.医療従事者の間ではその有用性が支持されつつある一方で、保健・福祉・教育領域からの研究が極めて少ないため、これまでの5歳児健診の多くが医学モデルに偏重していること、ⅲ.日頃最も子どもと接している保育者や保護者などへの“納得のいく説明”と“連携体制の整備”が求められていること、などが明らかとなった。学齢期のみならず、就学移行期を含めた子ども前期においてもスクールソーシャルワーカーがソーシャルワーク機能を発揮することによって、子どもの生活の連続性を保障することに寄与することにつながる可能性について示した。}, pages = {71--83}, title = {就学移行期に求められる学校ソーシャルワークの有用性に関する一考察:5歳児健康診査を手掛かりとして}, volume = {41}, year = {} }