WEKO3
インデックスリンク
アイテム
大学生対象の構成的エンカウンター・グループにおけるシェアリングについて
https://doi.org/10.15034/00007656
https://doi.org/10.15034/00007656d610165f-5352-468c-b20f-f72ea66d5cee
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2020-09-28 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | 大学生対象の構成的エンカウンター・グループにおけるシェアリングについて | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | Sharing in a structured encounter group for university students | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | ダイガクセイ タイショウ ノ コウセイテキ エンカウンター グループ ニ オケル シェアリング ニツイテ | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| キーワード | ||||||||||||||
| 主題 | 構成的エンカウンター・グループ(SEG), 大学生, シェアリング, コ・ファシリテーター Structured Encounter Group(SEG), University students, Sharing, Co-facilitator |
|||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||
| DOI | 10.15034/00007656 | |||||||||||||
| DOIタイプ | JaLC | |||||||||||||
| 著者 |
三浦, 文子
× 三浦, 文子
|
|||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | Research has pointed out that exercises and sharing are important components of a structured encounter group (SEG), but there is little empirical research on or case studies of the validity of sharing. The current work is a case study of a structured encounter group (SEG) for university students. A facilitator and 2 co-facilitators facilitated an SEG (14 sessions, 90 minutes every week, on a university campus) with 79 members. This study describes the group's progress and it discusses 4 points. The conclusions are as follows:(1) Members open their hearts by sharing and they need closure in order to comfortably return to their daily lives. (2) Sharing with a certain degree of structure is effective. (3) Exercises that encourage sharing must be present before sharing. (4) Techniques by which co-facilitators can facilitate sharing and facilitation are discussed. | |||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | 構成的エンカウンター・グループではエクササイズとともシェアリングが重要であることが指摘されている。しかし、シェアリングの有効性に関する実証的、事例的な研究はまだ少ない。 大学生を対象として、構成的エンカウンター・グループ(SEG)を実施した。このSEG(大学のキャンパス内、毎週90分、14セッション)のメンバーは79名で、Facは1名、コ・ファシリテーター2名であった。グループの経過を報告し、4つの視点から議論した。結論として、(1)シェアリングにおいては、心を開くことと合わせて日常へと安心して戻ることができるよう閉じる作業も必要であることが示唆された。(2)シェアリングでは、ある程度の構造化は効果的である可能性が示唆された。(3)シェアリングには、シェアリングしたくなるエクササイズが先行して存在する必要性が考察された。(4)コ・ファシリテーターによるシェアリングの工夫とファシリテーションについて考察した。 |
|||||||||||||
| 書誌情報 |
ja : 人間科学研究 en : Bulletin of Human Science 巻 41, p. 109-120, ページ数 12, 発行日 2020-03-01 |
|||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 文教大学 | |||||||||||||
| ISSN | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||
| 収録物識別子 | 03882152 | |||||||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||||
| item_5_text_42 | ||||||||||||||
| 値 | BKK0003671 | |||||||||||||