@article{oai:bunkyo.repo.nii.ac.jp:00007673, author = {横川, 真宜}, journal = {人間科学研究, Bulletin of Human Science}, month = {2020-03-01, 2020-09-02}, note = {In order to improve the methods of welfare education, this study describes reviewed history of subject "welfare" and interviewed two students who have finished practice teaching. Analysis of the interview contents revealed a lack of care work including care techniques and that methods of welfare education did not teach methods of care, leading to anxiety among students. Since those findings suggested methods of improvement, a curriculum has been presented. 本稿では、福祉科教育法の指導内容を改善するために教科「福祉」の教員養成開始前後の経緯を概観した上で、教育実習終了後の2名の実習生へインタビューを実施した。インタビュー内容を質的データ分析手法SCATを用いて分析した結果、大学教育全体でテクニックを含むケアワーク科目が欠如していることや、福祉科教育法においても介護の教育方法が取り扱われていないことが実習生の不安因子となっていること等がわかった。これらのことから、いくつかの改善すべき方策が示唆され、求められるカリキュラム構造を提示した。}, pages = {121--132}, title = {福祉科教育法の現状と課題:教科「福祉」の教育実習を振り返る実習生の語りを通した一考察}, volume = {41}, year = {} }