@article{oai:bunkyo.repo.nii.ac.jp:00007677, author = {鈴木, 賢男 and 岡田, 斉}, journal = {人間科学研究, Bulletin of Human Science}, month = {2020-03-01, 2020-09-02}, note = {The current study surveyed a total of 136 university students, including 28 freshmen in junior college, 67 freshmen in university, and 41 juniors in university, after the end of the previous term. Results of factor analysis failed to identify the "self-orientation" and "curiosity" factors of the "Shutaisei"(self-direction) scale of Asaumi(1999). Results did identify three factors: "active action," "independent decision-making," and "self-expression." These factors were consistently obtained stably, as a study by Suzuki and Okada(2018) similarly found. Results of factor analysis on the hypothetical "Shutaisei" scale in this study identified four factors: "setting goals," "maintaining motivation," "renewing one's self," and "control and adjustment." There was a significant positive correlation between the scale of Asaumi (1999) and the hypothetical scale. Overall, results suggested that they were similar or at least related. In addition, there was no subscale of the hypothetical "Shutaisei" scale that was significantly correlated with "independent decision-making" on the scale of Asaumi(1999), but a pair of subscales with a relatively strong correlation were identified. Furthermore, the hypothetical "Shutaisei" scale in this study had a relatively high level explanatory power with regard to university student's affinity for academic life according to the results of multiple regression analysis. 本研究における調査は、前期の終了後に、短期大学1年生28名、大学1年生67名、大学3年生41名、計136名の大学生に対して実施された。因子分析の結果、浅海(1999)の「主体性尺度」では、鈴木・岡田(2018)と同様に、「自己を方向づけるもの」と「知的好奇心」が元の通りに構成されず、「積極的な行動」「自己決定力」「自己表現」の3 つの因子までは、大学生でも、安定的に確認された。 仮説的な「主体性尺度」においては、学業生活における目標を表わす「目標設定」、動機づけを維持する「遂行維持」、自己の成長に向かわせる根本的な動因となる「自己更新」、動機づけを柔軟に調整していく「調整制御」の4 因子を見出すことができた。 浅海(1999)の「主体性尺度」と本研究における仮説的な「主体性尺度」とに有意な正の相関が認められ、全体として、両者は類似した、あるいは、少なくとも関連性があることが示唆された。また、浅海(1999)の「自己決定力」尺度と有意な相関を示す仮説的な「主体性尺度」の下位尺度は見られなかったが、比較的強い関連性をもつ対となる下位尺度を見いだすことができた。更に、大学生の学業生活への親和性に対する説明力としては、本研究における仮説的「主体性尺度」の方が比較的高いことが、重回帰分析の結果から窺うことができた。}, pages = {163--172}, title = {大学生の学業生活における満足と主体性との関連性の検討:発達を考慮した主体性尺度の必要性を探る}, volume = {41}, year = {} }