@article{oai:bunkyo.repo.nii.ac.jp:00008078, author = {Abdul, Halim Abdul Raof and 手嶋, 將博 and 渡辺, 敦子 and Masdinah, Alauyah Md Yusof}, journal = {教育研究所紀要, Bulletin of Institute of Educational Research}, month = {2019-12-21, 2022-11-01}, note = {In a group discussion, the background of members could have an influence on group performance. This paper reports on the perception of Japanese EFL learners for group formation when engaged in a discussion. A set of questionnaire focusing on gender, acquaintanceship, and English language proficiency of group members was distributed to 230 undergraduates from three Japanese universities. Based on the data analysis, it is found that gender is the least important factor, and learners prefer to be with someone they know. English language proficiency is perceived as important where learners prefer to be grouped with those with similar or higher proficiency.◆グループ討論では、メンバーの意識背景がグループの成績に影響を及ぼす場合がある。本書では、討論参加のためにグループを組む際の日本人EFL学習者の意識について報告する。性別、面識、英語力を中心として質問を纏めたアンケート用紙を3校の日本の大学に属する230人の学部生に配布した。データ集計の結果、性別は最も意識されない要素であり、学習者は性別に関係なく知人とグループを組みたがる傾向があることが分かった。英語力は意識される重要な要素であり、学習者は自分と同等かそれ以上の英語力のある学習者とグループを組みたがる傾向があった。}, pages = {91--98}, title = {グループ討論:日本人EFL学習者の意識}, volume = {28}, year = {} }