@article{oai:bunkyo.repo.nii.ac.jp:00000832, author = {大木, 桃代 and 小林, 寿江}, journal = {人間科学研究, Bulletin of Human Science}, month = {2011-03-01, 2011-03-08}, note = {The ultimate objective of the present study was to develop the competency of bone marrow donor coordinators. Subjects were a total of 150 coordinators and office workers working for the Bone Marrow Transplant Promotion Foundation. In Study I, we sought to clarify the components of "communication skills" and "humanity," which are two elements of the "skills required by coordinators" as recognized by the coordinators themselves (Ohki & Kobayashi, 2009). Subjects were asked to list actions corresponding to these elements and to classify the identified actions based on the KJ method. Subjects then summarized their overall opinions regarding each element. Overall opinions regarding communication skills were summarized as "ability to create an atmosphere in which donors can talk comfortably and listen to and accept what is said by donors" and "ability to provide clear instructions according to the donor's position, situation, and level of understanding." For humanity, opinions were summarized as "ability to create a comfortable atmosphere for donors," "ability to act responsibly and respond flexibly based on self-awareness as a coordinator," and "ability to respond sincerely based on feelings of kindness and gratitude." In Study II, we sought to classify the specific actions included in communication skills and humanity by level and to develop the competency of coordinators. Subjects were asked to list and summarize the specific actions, expressions, words, and other details associated with routine coordination in three levels. As a result, communication skills were classified into the following five elements: explanatory ability, listening ability, comprehension, response ability, and cooperation. In addition, humanity was classified into the following three elements: warm-heartedness, calm responses, and awareness as a coordinator and motivation to improve. For each element, criteria consisting of three levels were identified and competencies and check sheets listing the specific actions for each situation were developed. Competencies indicating specific actions for each situation were developed in the present study. These competencies should serve as an important resource enabling coordinators to enhance their coping ability and to further develop necessary skills and techniques. \n本研究は骨髄移植コーディネーターのコンピテンシーを作成することを最終目的とした。調査協力者は(財)骨髄移植推進財団より委嘱されたコーディネーターおよび事務局員150名であった。 研究I においては、コーディネーター自身が考える「コーディネーターとして必要とされる能力」(大木・小林,2009)のうち、「コミュニケーション能力」と「人間性」の2側面の構成要素を明確化することを目的とした。調査協力者は、「コミュニケーション能力」と「人間性」に該当する行動を列挙し、KJ法により分類を行うよう求められた。最後に「コミュニケーション能力」と「人間性」別に、全体の意見を調査者が集約した。 その結果、「コミュニケーション能力」では「相手が話しやすい雰囲気づくりをし、傾聴・受容することができる」と「相手の立場・状況・理解度に応じて、わかりやすい説明ができる」の2点に集約された。「人間性」としては、「相手に安心感を与える雰囲気をつくることができる」、「コーディネーターとしての自覚を持ち、責任感を持った行動が取れ、柔軟な対応ができる」、「思いやりや感謝の気持ちを持ち、誠実な対応をすることができる」の3点に集約された。 研究II においては、「コミュニケーション能力」と「人間性」それぞれに含まれる具体的行動をレベル別に分類し、コンピテンシーを作成することを目的とした。調査協力者は、日頃のコーディネート活動を想定した具体的行動・表現・言葉などを3段階のレベル別に列挙し、まとめるよう求められた。 その結果、「コミュニケーション能力」は「説明力」「傾聴力」「理解力」「対応力」「連携」の5側面に分類された。また「人間性」は「あたたかい心」「冷静な対処」「コーディネーターとしての自覚・向上心」の3側面に分類された。それぞれの側面において3つのレベルの目安が示され、さらに状況別の具体的行動が列挙されたコンピテンシーとチェックシートが作成された。 具体的な行動が状況別に示されているコンピテンシーは本研究独自のものである。本研究で作成されたコンピテンシーは、今後コーディネーターが自らの対処能力を高め、より成長する上で役立つ重要な資料になると思われる。}, pages = {93--104}, title = {骨髄移植ドナーコーディネーターのコンピテンシーの作成(2)}, volume = {32}, year = {} }