ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要類
  2. 人間科学研究
  3. 第31号

教室の気がかりな子をどう支援につなげるか : 保護者と教師のやりとりの分析

https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/607
https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/607
052736ac-34f7-4f4c-b072-c7bbf7082eab
名前 / ファイル ライセンス アクション
BKK0000674.pdf BKK0000674.pdf (861.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2010-04-15
タイトル
タイトル 教室の気がかりな子をどう支援につなげるか : 保護者と教師のやりとりの分析
タイトル
タイトル How to achieve consensus between teachers and guardians on troubled children in the classroom : An analysis of interaction between guardians and teachers
タイトル
タイトル キョウシツ ノ キガカリナ コ オ ドウ シエン ニ ツナゲルカ ホゴシャ ト キョウシ ノ ヤリトリ ノ ブンセキ
言語
言語 jpn
キーワード
主題 気がかりな子ども, 軽度発達障害, 特別支援教育, 理解の共有, やり取りの分析, ETYP:教育関連論文, STYP:幼稚園, STYP:小学校
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 謝敷, 智美

× 謝敷, 智美

ja 謝敷, 智美
文教大学大学院人間科学研究科

en Shashiki, Tomomi
Bunkyo University, Graduate School of Human Science

Search repository
谷口, 清

× 谷口, 清

ja 谷口, 清
文教大学

ja-Kana ヤグチ, キヨシ

en Yaguchi, Kiyoshi
Bunkyo University


Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Troubled children who cause disturbances in the classroom usually need special support from many social resources including their school and teachers. However teachers have difficulty reaching a common understanding with their guardians because they tend to feel the teacher is blaming them for their child's behavior.
This research aims to determine how to achieve consensus and/or understanding between a mother and teacher about her child's special educational needs and support. This is done through semi-constructed interviews of mothers, teachers including special needs teachers, and educational counselors regarding the interactive process from the beginning of contact to connection with special support.
Analysis using the KJ method revealed three phases: (1) negative emotion evoked by children's troublesome behavior, (2) identifying the cause of the trouble, (3) empathy for mother's anxiety and uneasiness. From the comparison between the cases of shared and unshared understanding, we determined that the following points are important for achieving consensus between mother and teacher: (1) teacher's empathetic acceptance of mother's anxiety, and (2) child-centered development of a support plan. To make this possible, (1) the teacher should have time to spare, and (2) both the teacher and mother should put aside their burdens and negative emotion for a while. These educational conditions should be established as early as possible.
書誌情報 ja : 人間科学研究
en : Bulletin of Human Science

巻 31, p. 173-188, ページ数 16, 発行日 2010-03-01
出版者
出版者 文教大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 03882152
出版タイプ
出版タイプ VoR
item_5_text_42
値 BKK0000674
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 17:03:28.356992
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3