ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要類
  2. 人間科学研究
  3. 第37号

「道徳」教科化の政策過程に関する一考察 : 「教育再生会議」での議論に焦点を当てて

https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/6749
https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/6749
6f1a0482-a088-46f2-820e-1340ce180303
名前 / ファイル ライセンス アクション
BKK0003156.pdf BKK0003156.pdf (773.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-03-29
タイトル
タイトル 「道徳」教科化の政策過程に関する一考察 : 「教育再生会議」での議論に焦点を当てて
タイトル
タイトル A study of the process of implementing Moral Education in contemporary Japan: With a focus on deliberations by the Council for Restructuring Education
タイトル
タイトル ドウトク ノ キョウカカ ノ セイサク カテイ ニ カンスル イチコウサツ : キョウイク サイセイ カイギ デノ ギロン ニ ショウテン ヲ アテテ
言語
言語 jpn
キーワード
主題 道徳, 「特別の教科」, 教育再生会議, 安倍政権, 中央教育審議会, SSUB:道徳, ETYP:教育関連論文
moral education, special course, council for Restructuring Education, the Abe Administration, Central Council for Education
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 村上, 純一

× 村上, 純一

ja 村上, 純一
ISNI 文教大学 0000000091651933

ja-Kana ムラカミ, ジュンイチ

en Murakami, Junichi
Bunkyo University


Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Starting in April 2018, Moral Education will be implemented as a Special Course in schools in Japan.The Council for Restructuring Education that met from October 2006 to January 2008 had proposed that the curriculum include a course in Moral Education, but the proposal never came to fruition.
What does the fact that a course in Moral Education did not become part of the curriculum mean? The aim of this paper is to attempt to evaluate the debate over including a course in Moral Education in the curriculum and the outcomes of that debate by specifically focusing on the deliberations of the Council for Restructuring Education.
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 中央教育審議会の答申や学習指導要領の改訂を経て、2018年度より道徳が「特別の教科」へと格上げされることになった。この「道徳の教科化」は2006年10月~2008年1月に開催されていた教育再生会議でも提唱されていたことであるが、当時は教科化には至らなかったものである。しかし、「教科化に至らなかった」ということは、どう評価するのが妥当なのであろうか。本稿は特に教育再生会議に焦点を当て、そこでの「道徳の教科化」をめぐる議論の展開とその帰結への評価について考察を行うものである。
書誌情報 ja : 人間科学研究
en : Bulletin of Human Science

巻 37, p. 81-88, ページ数 8, 発行日 2016-03-01
出版者
出版者 文教大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 03882152
出版タイプ
出版タイプ VoR
item_5_text_42
値 BKK0003156
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:09:00.372631
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3