ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要類
  2. 人間科学研究
  3. 第35号

心理学専門教育の評価における心理学検定試験の有用性 : 地方小規模心理学系単科大学での調査

https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/2874
https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/2874
48036d89-da5b-4189-9b6d-4a486a8c31a5
名前 / ファイル ライセンス アクション
BKK0002914.pdf BKK0002914.pdf (943.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-10-23
タイトル
タイトル 心理学専門教育の評価における心理学検定試験の有用性 : 地方小規模心理学系単科大学での調査
タイトル
タイトル Usefulness of a psychology proficiency test to evaluate psychology education : A study at a small psychology college
タイトル
タイトル シンリガク センモン キョウイク ノ ヒョウカ ニ オケル シンリガク ケンテイシケン ノ ユウヨウセイ
言語
言語 jpn
キーワード
主題 evaluation of psychology education, usefulness of a psychology proficiency test, reliability of college transcripts, validity of a psychology curriculum
心理学教育の評価, 心理学検定試験の有用性, 大学の成績評価の信頼性, 心理学専門教育のカリキュラムの妥当性
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 田積, 徹

× 田積, 徹

ja 田積, 徹
文教大学人間科学部

ja-Kana タヅミ, トオル

en Tazumi, Toru
Bunkyo University, Faculty of Human Science


Search repository
石原, 俊一

× 石原, 俊一

ja 石原, 俊一
ISNI 文教大学

ja-Kana イシハラ, シュンイチ

en Ishihara, Shunichi
Bunkyo Universtiy


Search repository
嶋原, 栄子

× 嶋原, 栄子

ja 嶋原, 栄子
清泉大学情報センター

en Shimahara, Eiko
Seisen University, IT Center

Search repository
谷口, 麻起子

× 谷口, 麻起子

ja 谷口, 麻起子
清泉大学人間学部

en Taniguchi, Makiko
Seisen University, Faculty of Human Studies

Search repository
新美, 秀和

× 新美, 秀和

ja 新美, 秀和
清泉大学人間学部

en Niimi, Hidekazu
Seisen University, Faculty of Human Studies

Search repository
炭谷, 将史

× 炭谷, 将史

ja 炭谷, 将史
清泉大学人間学部

en Sumiya, Masashi
Seisen University, Faculty of Human Studies

Search repository
李, 艶

× 李, 艶

zh-cn 李, 艶

en Li, Yan
Seisen University, Faculty of Human Studies

ja 清泉大学人間学部

Search repository
高橋, 宗

× 高橋, 宗

ja 高橋, 宗
清泉大学名誉教授

en Takahashi, Shu
Seisen University, Professor Emeritus


Search repository
高橋, 啓子

× 高橋, 啓子

ja 高橋, 啓子
清泉大学人間学部

en Takahashi, Keiko
Seisen University, Faculty of Human Studies

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study sought to reveal the association between results on a psychology proficiency test (PPT) and academic performance in psychology courses of students studying psychology at a small local college. This study controlled for factors of metacognition and motivation to achieve that are presumably related to results on the PPT. Two scores served as indicators of performance in psychology courses. These scores were calculated for students taking psychology courses, which included those courses with content related to the five courses in the A domain of the PPT. One score was the number of courses in which students earned credit, and the other was the score for courses in which students did not earn credit (treated as 0). The average score in psychology courses was calculated. Based on that score, the residual error was predicted (the controlled score in psychology courses). Also determined was the number of courses in the A domain taken by students who passed the PPT. Multiple regression analysis revealed that the number of psychology courses in which a student earned credit and the controlled score were factors closely associated with the number of courses taken by students who passed the PPT. These results suggest that the PPT is useful as an indicator to evaluate psychology education. In more specific terms, the PPT confirmed the validity of the psychology curriculum at the college and it confirmed the reliability of college transcripts in terms of the psychological expertise that students had gained.
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では、心理学検定試験の結果に関連すると考えられるメタ認知や達成動機の要因を統制し、大学で受講した心理学教育課程の学生の心理学専門科目の成績が心理学検定試験の結果と関連するかどうかを明らかにすることを目的とした。心理学専門科目の成績の指標として以下の2つを使用した。心理学検定試験のA領域5科目に関連する講義内容を含む心理学専門科目群において、1)単位を修得した科目数、2)単位を修得していない科目の得点を0点として算出した心理学専門科目の平均点を0点とした科目数から予測した残差(統制された心理学専門科目の得点)を用いた。心理学検定試験の結果には合格したA領域の科目数を用いた。重回帰分析の結果、心理学専門科目の成績の指標のいずれもが、心理学検定試験の合格科目数に強く関連する要因であることが明らかとなった。これらの結果は、心理学検定試験がその大学で展開されている心理学専門教育のカリキュラムの妥当性と、学生が身につけた心理学専門知識に対する大学の成績評価の信頼性を確認できるという点で、心理学専門教育の評価指標として有用であることを示唆する。
書誌情報 ja : 人間科学研究
en : Bulletin of Human Science

巻 35, p. 91-102, ページ数 12, 発行日 2014-03-01
出版者
出版者 文教大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 03882152
出版タイプ
出版タイプ VoR
item_5_text_42
値 BKK0002914
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:51:27.962354
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3