WEKO3
インデックスリンク
アイテム
入門期から初級までの日本語学習者の音韻的作動記憶の能力と語彙力および聴解力との関係
https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/2897
https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/28972bcb91ab-a181-44c2-8bf0-64d23ac5b287
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-11-27 | |||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||
タイトル | 入門期から初級までの日本語学習者の音韻的作動記憶の能力と語彙力および聴解力との関係 | |||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||
タイトル | The relation between phonological working memory capacity and vocabulary and listening comprehension by Japanese language learners at novice to beginner level | |||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||
タイトル カナ | ||||||||||||||||
その他のタイトル | ニュウモンキ カラ ショキュウ マデ ノ ニホンゴ ガクシュウシャ | |||||||||||||||
著者 |
福田, 倫子
× 福田, 倫子
× 佐藤, 礼子
|
|||||||||||||||
著者 | ||||||||||||||||
値 | Fukuda, Michiko | |||||||||||||||
著者 | ||||||||||||||||
値 | Sato, Reiko | |||||||||||||||
所属機関 | ||||||||||||||||
値 | 文教大学文学部 | |||||||||||||||
所属機関 | ||||||||||||||||
値 | 東京工業大学留学生センター | |||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||
内容記述 | The present study examined the relation between phonological working memory capacity (PWMC) and vocabulary or listening comprehension ability by Japanese Language learners from the initial stage of learning to after three month' learning. Previous studies indicated that the PWMC, measured by a non-word repetition task, has a relation with vocabulary by children and listeningcomprehension by adult Japanese learners. We conducted an experiment to 18 graduate- and exchange-program students. Most of them showed a significant increase in their scores of the PWMC. The results showed some relation between the PWMC and vocabulary, but no relation between the PWMC and listening comprehension. The results indicated that the students' ability to keep Japanese phonemes for a short period and to repeat them correctly increased. As indicated in the case of the vocabulary, the adult Japanese language learners behaved similarly to children. We argue that the PWMC in the early stage of language learning may predict the future ability of their vocabulary. |
|||||||||||||||
書誌情報 |
言語と文化 en : Language and Culture 巻 26, p. 142-153, 発行日 2014-03-01 |
|||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||
出版者 | 文教大学 | |||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||
収録物識別子 | 09147977 | |||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||
本文言語 | ||||||||||||||||
値 | 日本語 | |||||||||||||||
ID | ||||||||||||||||
値 | BKK0002937 | |||||||||||||||
作成日 | ||||||||||||||||
日付 | 2014-03-15 |