ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要類
  2. 人間科学研究
  3. 第31号

スクールカウンセラー活動の継続を支える要因 : M-GTAを用いた質的研究

https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/606
https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/606
ac29d7d2-42a6-4209-9bad-9e679088bb33
名前 / ファイル ライセンス アクション
BKK0000673.pdf BKK0000673.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2010-04-15
タイトル
タイトル スクールカウンセラー活動の継続を支える要因 : M-GTAを用いた質的研究
タイトル
タイトル Factors supporting continued activity as a school counselor : A qualitative study based on the Modified Grounded Theory Approach
タイトル
タイトル スクール カウンセラー カツドウ ノ ケイゾク オ ササエル ヨウイン M-GTA オ モチイタ シツテキ ケンキュウ
言語
言語 jpn
キーワード
主題 school counselor, vocational development, continuance, Modified Grounded Theory Approach
スクールカウンセラー, 職業的発達, 継続性, 修正版グランデッド・セオリー・アプローチ, ETYP:教育関連論文
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 岡本,かおり

× 岡本,かおり

ja 岡本,かおり
東邦大学理学部非常勤

en Okamoto, Kaori
Toho University Faculty of Science

Search repository
谷口, 清

× 谷口, 清

ja 谷口, 清
文教大学

ja-Kana ヤグチ, キヨシ

en Yaguchi, Kiyoshi
Bunkyo University


Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this qualitative study was to generate a hypothesis on the continued activity of school counselors (SCs) from the perspective of vocational development. It consists of semi-structured interviews of veteran women's SCs, which were analyzed based on the Modified Grounded Theory Approach (M-GTA). Thirty-two concepts were generated as a result. These were organized into 10 categories, and a result chart was made. According to this, SCs work at schools, while possessing the entity that is important as an individual and as a clinician. An SC creates an environment which facilitates work at the school, and corrects action so that clinical models from other areas suit the school. In addition, SCs pursue specialization, learning from their surroundings, absorbing what they can acquire, and establishing it as a vocation. There is some leeway to enjoy work at the school, but there are also experiences of being hurt, troubled or confused, and SCs are supported psychologically and functionally by the support network of fellow SCs outside the school.
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,質的研究法によって,スクールカウンセラー(SC)の継続性に関して職業的発達の視点から仮説を生成することであった。ベテランSC10名を対象に,半構造化面接を行い,修正版グランデッド・セオリー・アプローチを用いて分析した。生成された32概念は10カテゴリーにまとめられ結果図に表わされた。それによると,SCは個人として,また臨床家として大切なものをもって学校に勤務している。校内に働きやすい土壌を作り,他領域の臨床モデルを学校に合うように動きを修正し,周囲から学び,得られるものを吸収し,職業として確かなものにしようと,専門性を追求していた。そして学校臨床を楽しむ余裕もあるが,傷つき,悩み,迷う体験もあり,校外に存在するSC同士のサポート・ネットワークによって心理的・機能的に支えられていた。
書誌情報 ja : 人間科学研究
en : Bulletin of Human Science

巻 31, p. 161-172, ページ数 12, 発行日 2010-03-01
出版者
出版者 文教大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 03882152
出版タイプ
出版タイプ VoR
item_5_text_42
値 BKK0000673
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 16:01:38.287046
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3