WEKO3
インデックスリンク
アイテム
教師が考える児童生徒の協調性
https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/6752
https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/675234c6b345-938c-4787-a560-62d2acc56340
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-03-29 | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 教師が考える児童生徒の協調性 | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | How teachers view cooperativeness in schoolchildren | |||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | キョウシ ガ カンガエル ジドウ セイト ノ キョウチョウセイ | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 協調性 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 教師評価 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 児童生徒 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 協調的問題解決 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 調和志向 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | cooperativeness | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | assessment by teachers | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | schoolchildren | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | collaborative problem-solving | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | being more conciliatory | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||
著者 |
名尾, 典子
× 名尾, 典子
WEKO
315
× 登張, 真稲
WEKO
9928
× 大山, 智子
WEKO
9052
× 首藤, 敏元
WEKO
9051
|
|||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | The purposes of this study were to clarify (1) what type of person teachers expected their pupils to become, (2) teachers’ ideas of cooperativeness, and (3) how teachers assess pupils’ cooperativeness. Teachers in elementary schools, junior high schools, and senior high schools were surveyed. Teachers’ expectations regarding the type of person pupils would become mostly coincided with their vision of a cooperative child. This view included aspects of active cooperativeness (e.g. collaborative problem-solving and cooperation) as well as the ability to take others’ points of view and respect for norms. Aspects of passive cooperativeness, i.e. being more conciliatory and tending to conform, were rated low in terms of what type of person pupils would become and teachers’ ideas of cooperativeness. When teachers assessed pupils’ tendency to cooperate, they rated schoolchildren in lower grades as highly cooperative and they rated the ability to take others’ points of view and the ability to collaboratively solve problems higher from the upper grades of elementary school to junior high school. However, some junior high school pupils tended to be more conciliatory and conform and to be self-centered or uncooperative. | |||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は、教師が児童生徒に対してどのような人物になることを期待しているのか、社会性の一側面としての協調性についての教師のイメージ及び現に関わっている児童生徒の協調性の発達をどのように評価しているか、について明らかにすることである。小学校教師、中学校教師、高校教師を対象として質問紙調査を行った。教師たちが児童生徒に期待する人物像は概ね教師たちが抱いている「協調性のある子ども」のイメージに合致するものであり、その内容は、協調性の積極的側面である協調的問題解決や協力志向であり、加えて視点取得、規範意識が求められていた。協調性の消極的な側面である調和・同調志向は期待する人物像としても協調性イメージとしても優先度は低かった。また、教師による児童生徒の協調性の発達に関する評定では、小学校低学年では協力志向が高く、小学校高学年から中学生にかけて、視点取得や協調的問題解決の能力が高まる一方で、中学生において調和・同調志向や自己中心的・非協力的な傾向が強まることも示唆された。 | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 人間科学研究 en : Bulletin of Human Science 巻 37, p. 111-118, ページ数 8, 発行日 2016-03-01 |
|||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 文教大学 | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 03882152 | |||||||||||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||||||||||
ID | ||||||||||||||||||||||||||
値 | BKK0003159 | |||||||||||||||||||||||||
作成日 | ||||||||||||||||||||||||||
日付 | 2018-03-29 | |||||||||||||||||||||||||
日付タイプ | Created |