ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要類
  2. 人間科学研究
  3. 第37号

教師が考える児童生徒の協調性

https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/6752
https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/6752
34c6b345-938c-4787-a560-62d2acc56340
名前 / ファイル ライセンス アクション
BKK0003159.pdf BKK0003159.pdf (730.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-03-29
タイトル
タイトル 教師が考える児童生徒の協調性
タイトル
タイトル How teachers view cooperativeness in schoolchildren
タイトル
タイトル キョウシ ガ カンガエル ジドウ セイト ノ キョウチョウセイ
言語
言語 jpn
キーワード
主題 協調性, 教師評価, 児童生徒, 協調的問題解決, 調和志向, ETYP:教育関連論文
cooperativeness, assessment by teachers, schoolchildren, collaborative problem-solving, being more conciliatory
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 名尾, 典子

× 名尾, 典子

ja 名尾, 典子
文教大学人間科学部

ja-Kana ナオ, フミコ

en Nao, Fumiko
Bunkyo University, Faculty of Human Science


Search repository
登張, 真稲

× 登張, 真稲

ja 登張, 真稲
文教大学人間科学部非常勤講師

ja-Kana トバリ, マイネ


en Bunkyo University, Faculty of Human Science, part-time lecturer

Search repository
大山, 智子

× 大山, 智子

ja 大山, 智子
白百合女子大学生涯発達教育研究センター

en Oyama Tomoko
Shirayuri University, Research and Education Center for Lifespan Development

Search repository
首藤, 敏元

× 首藤, 敏元

ja 首藤, 敏元
埼玉大学教育学部

en Shuto, Toshimoto
Saitama University, Faculty of Education

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purposes of this study were to clarify (1) what type of person teachers expected their pupils to become, (2) teachers’ ideas of cooperativeness, and (3) how teachers assess pupils’ cooperativeness. Teachers in elementary schools, junior high schools, and senior high schools were surveyed. Teachers’ expectations regarding the type of person pupils would become mostly coincided with their vision of a cooperative child. This view included aspects of active cooperativeness (e.g. collaborative problem-solving and cooperation) as well as the ability to take others’ points of view and respect for norms. Aspects of passive cooperativeness, i.e. being more conciliatory and tending to conform, were rated low in terms of what type of person pupils would become and teachers’ ideas of cooperativeness. When teachers assessed pupils’ tendency to cooperate, they rated schoolchildren in lower grades as highly cooperative and they rated the ability to take others’ points of view and the ability to collaboratively solve problems higher from the upper grades of elementary school to junior high school. However, some junior high school pupils tended to be more conciliatory and conform and to be self-centered or uncooperative.
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は、教師が児童生徒に対してどのような人物になることを期待しているのか、社会性の一側面としての協調性についての教師のイメージ及び現に関わっている児童生徒の協調性の発達をどのように評価しているか、について明らかにすることである。小学校教師、中学校教師、高校教師を対象として質問紙調査を行った。教師たちが児童生徒に期待する人物像は概ね教師たちが抱いている「協調性のある子ども」のイメージに合致するものであり、その内容は、協調性の積極的側面である協調的問題解決や協力志向であり、加えて視点取得、規範意識が求められていた。協調性の消極的な側面である調和・同調志向は期待する人物像としても協調性イメージとしても優先度は低かった。また、教師による児童生徒の協調性の発達に関する評定では、小学校低学年では協力志向が高く、小学校高学年から中学生にかけて、視点取得や協調的問題解決の能力が高まる一方で、中学生において調和・同調志向や自己中心的・非協力的な傾向が強まることも示唆された。
書誌情報 ja : 人間科学研究
en : Bulletin of Human Science

巻 37, p. 111-118, ページ数 8, 発行日 2016-03-01
出版者
出版者 文教大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 03882152
出版タイプ
出版タイプ VoR
item_5_text_42
値 BKK0003159
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:08:57.116469
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3