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  1. 紀要類
  2. 文学部紀要
  3. 第33-2号

ロザリオお断り:フィリピーナ、ママメアリとブロック・ロザリの論争

https://doi.org/10.15034/00007624
https://doi.org/10.15034/00007624
05de502a-2727-4a70-bffa-b39b6973f370
名前 / ファイル ライセンス アクション
BKK0003679.pdf BKK0003679.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-09-04
タイトル
タイトル "Blocking" the Rosary? Filipinas, Mama Mary and Block Rosary Controversy
タイトル
タイトル ロザリオお断り:フィリピーナ、ママメアリとブロック・ロザリの論争
タイトル
タイトル ロザリオ オコトワリ フィリピーナ ママ メアリ ト ブロック ロザリ ノ ロンソウ
言語
言語 eng
キーワード
主題 Filipina, Mama Mary, Inculturation, Catholic Church, Block Rosary
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
DOI 10.15034/00007624
DOIタイプ JaLC
著者 ラメイ, アレック

× ラメイ, アレック

en LeMay, Alec R.
Bunkyo University, Faculty of Language and Literature

ja ラメイ, アレック
文教大学文学部

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内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The rosary is generally accepted as a universal practice of Catholic devotion. The same cannot be said for the Block Rosary, a Filipino style of prayer with heavy European overtures that has been transported across the globe through the Filipino diaspora. In Japan, Block Rosaries are offered by Filipinos living across the country, but this presence has yet to be accepted by the local parish. Perhaps the reason is because Block Rosaries center around the home and the personal lives of the Filipino believer in contrast to the parish. This has produced a cultural insularity with Filipino indigenous overtones that discourages Japanese husbands, Filipino-Japanese children and Japanese parishioners from attendance. Research based on over a decade of parish work conducted in the Tokyo Archdiocese and a single multicultural church reveal the politics and controversy behind accepting foreign practices under the guise of multiculturalism.
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 ブロック・ロザリはフィリピン文化によるマリア(イエスの母親)への献身である。「ブロック」というのは、市街地のブロックで、「ロザリ」はカトリックのロザリオの祈りを指す。この祈りの手法によれば、フィリピン人が信者の家に集まり、ロザリオを祈り、お互いの悩みを話して、最後に食事を共にする。この習慣は1920 年代にフィリピンで人気となり、やがてフィリピンのディアスポラによって全世界に普及し、日本でも2000 年頃にフィリピン人女性によってカトリック小教区に定着した。ブロック・ロザリが13 世紀ヨーロッパで発祥したそれとは違うのはマリア像(通称ママ・マリア)の有無である。この聖像に対して彼らは自分の悩みを打ち明け、まるで自分の母親のような親近感をマリアに対して抱く。個人の家に集まり、マリアに祈ることで、ブロック・ロザリは男性中心であるカトリックのミサと対照的であり、教会によっては認めないこともある。多文化化する日本のカトリック教会が、フィリピン人独自の宗教行為を認めながらどのように共同体を作るかは大きな課題である。本研究はブロック・ロザリを中心に、グローバルとローカルの宗教行為に焦点を当てる。
書誌情報 ja : 文学部紀要
en : Bulletin of The Faculty of Language and Literature

巻 33, 号 2, p. 1-28, ページ数 28, 発行日 2020-03-15
出版者
出版者 文教大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 09145729
出版タイプ
出版タイプ VoR
item_5_text_42
値 BKK0003679
item_5_date_43
日付 2020-09-02
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Ver.1 2023-05-15 14:50:06.510492
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