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大学生の学業生活における満足と主体性との関連性の検討:発達を考慮した主体性尺度の必要性を探る
https://doi.org/10.15034/00007661
https://doi.org/10.15034/0000766198c3e513-4655-498c-9708-bbd859f10e2d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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BKK0003676.pdf (752.5 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2020-09-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 大学生の学業生活における満足と主体性との関連性の検討:発達を考慮した主体性尺度の必要性を探る | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Examination of the Relationship between University Students' Self-assesment of their Academic Life and "Shutai-sei" (Self-Direction): Investigating the Need for a Scale Considering Developmental Perspectives | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 主体性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 授業満足度 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学業生活への親和性 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | shutai-sei (self-direction) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | class satisfaction | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | affinity for academics | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15034/00007661 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
タイトル カナ | ||||||
その他のタイトル | ダイガクセイ ノ ガクギョウ セイカツ ニ オケル マンゾク ト シュタイセイ トノ カンレンセイ ノ ケントウ ハッタツ オ コウリョ シタ シュタイセイ シャクド ノ ヒツヨウセイ オ サグル | |||||
著者 |
鈴木, 賢男
× 鈴木, 賢男× 岡田, 斉 |
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著者 | ||||||
値 | Suzuki, Masao | |||||
著者 | ||||||
値 | Okada, Hitoshi | |||||
所属機関 | ||||||
値 | 金沢学院短期大学幼児教育学科・文教大学生活科学研究所客員研究員 | |||||
所属機関 | ||||||
値 | 文教大学人間科学部 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The current study surveyed a total of 136 university students, including 28 freshmen in junior college, 67 freshmen in university, and 41 juniors in university, after the end of the previous term. Results of factor analysis failed to identify the "self-orientation" and "curiosity" factors of the "Shutaisei"(self-direction) scale of Asaumi(1999). Results did identify three factors: "active action," "independent decision-making," and "self-expression." These factors were consistently obtained stably, as a study by Suzuki and Okada(2018) similarly found. Results of factor analysis on the hypothetical "Shutaisei" scale in this study identified four factors: "setting goals," "maintaining motivation," "renewing one's self," and "control and adjustment." There was a significant positive correlation between the scale of Asaumi (1999) and the hypothetical scale. Overall, results suggested that they were similar or at least related. In addition, there was no subscale of the hypothetical "Shutaisei" scale that was significantly correlated with "independent decision-making" on the scale of Asaumi(1999), but a pair of subscales with a relatively strong correlation were identified. Furthermore, the hypothetical "Shutaisei" scale in this study had a relatively high level explanatory power with regard to university student's affinity for academic life according to the results of multiple regression analysis. 本研究における調査は、前期の終了後に、短期大学1年生28名、大学1年生67名、大学3年生41名、計136名の大学生に対して実施された。因子分析の結果、浅海(1999)の「主体性尺度」では、鈴木・岡田(2018)と同様に、「自己を方向づけるもの」と「知的好奇心」が元の通りに構成されず、「積極的な行動」「自己決定力」「自己表現」の3 つの因子までは、大学生でも、安定的に確認された。 仮説的な「主体性尺度」においては、学業生活における目標を表わす「目標設定」、動機づけを維持する「遂行維持」、自己の成長に向かわせる根本的な動因となる「自己更新」、動機づけを柔軟に調整していく「調整制御」の4 因子を見出すことができた。 浅海(1999)の「主体性尺度」と本研究における仮説的な「主体性尺度」とに有意な正の相関が認められ、全体として、両者は類似した、あるいは、少なくとも関連性があることが示唆された。また、浅海(1999)の「自己決定力」尺度と有意な相関を示す仮説的な「主体性尺度」の下位尺度は見られなかったが、比較的強い関連性をもつ対となる下位尺度を見いだすことができた。更に、大学生の学業生活への親和性に対する説明力としては、本研究における仮説的「主体性尺度」の方が比較的高いことが、重回帰分析の結果から窺うことができた。 |
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書誌情報 |
人間科学研究 en : Bulletin of Human Science 巻 41, p. 163-172, 発行日 2020-03-01 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 文教大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03882152 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
本文言語 | ||||||
値 | 日本語 | |||||
ID | ||||||
値 | BKK0003676 | |||||
作成日 | ||||||
日付 | 2020-09-02 | |||||
日付タイプ | Created |