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  1. 紀要類
  2. 人間科学研究
  3. 第35号

商品選択における単純接触効果の影響 (3): 反応抑制による単純接触効果消失についての再検討

https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/2880
https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/2880
a79201cb-d59b-492b-a297-5f0eb7715bef
名前 / ファイル ライセンス アクション
BKK0002920.pdf BKK0002920.pdf (843.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-10-24
タイトル
タイトル 商品選択における単純接触効果の影響 (3): 反応抑制による単純接触効果消失についての再検討
タイトル
タイトル The mere exposure effect in choosing merchandise (3) : A reexamination of the influence of response inhibition.
タイトル
タイトル ショウヒン センタク ニ オケル タンジュン セッショク コウカ ノ エイキョウ(3)
言語
言語 jpn
キーワード
主題 mere exposure effect, response inhibition, merchandise, preference, target detection task, Go/No-go task
単純接触効果, 反応抑制, 商品, 選好, ターゲット検出課題, Go/No-go課題
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 臼井, 信男

× 臼井, 信男

ja 臼井, 信男
東京医科歯科大学大学院

en Usui, Nobuo
Tokyo Medical and Dental University, Graduate School

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吉野, 大輔

× 吉野, 大輔

ja 吉野, 大輔
日本大学文理学部

en Yoshino, Daisuke
Nihon University, College of Humanities and Sciences

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鎌田, 晶子

× 鎌田, 晶子

ja 鎌田, 晶子
文教大学人間科学部

ja-Kana カマダ, アキコ

en Kamada, Akiko
Bunkyo University, Faculty of Human Science


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内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Yoshino, Kamada, & Usui (2011) noted the possibility that inhibitory processing of repeated stimuli might eliminate the mere exposure effect when choosing merchandise. The present study examined this possibility using a similar target detection task that involved response inhibition (a GO/No-go task). In the current experiment, target stimuli differed from those used by Yoshino et al. (2011) in that stimuli from one of the five product categories served as the target. Results indicated that repeated exposure did not increase preferences for products. In other words, the target detection task was found to eliminate the mere exposure effect. The current work discusses how response inhibition affects the mere exposure effect.
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 吉野・鎌田・臼井(2011)は、商品選択における単純接触効果を検討した実験において、商品を反復呈示する際に抑制的な処理を行うと、単純接触効果が生じない可能性があることを報告した。本研究では吉野他(2011)が示した単純接触効果消失の現象を確認するために、ターゲット検出課題(GO/No-go課題)を用いた実験を再び行った。本実験で使用したターゲットは吉野他(2011)とは異なり、商品カテゴリーのうちの一つに属する刺激をターゲットとした。実験の結果、呈示回数の増加に伴う選択頻度の上昇は認められず、単純接触効果消失の現象に再現性があることが明らかになった。ターゲット検出課題に於ける反応抑制が単純接触効果に影響を与える可能性が考察された。
書誌情報 ja : 人間科学研究
en : Bulletin of Human Science

巻 35, p. 149-154, ページ数 6, 発行日 2014-03-01
出版者
出版者 文教大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 03882152
出版タイプ
出版タイプ VoR
item_5_text_42
値 BKK0002920
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Ver.1 2023-05-15 15:50:47.465949
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